Thursday, 10 November 2016

AKHIRNYA KONVO, RINDU BELAJAR LAGI

Alhamdulillah, hari ahad lepas 6 Nov 2016 selesai ain berkonvokesyen bagi pengajian master ekonomi di Ukm. Tarikh tamat belajar yang sebetulnya adalah pada awal feb 2016, konvokesyen pada Nov 2016. Perkembangan Ain selepas menamatkan pengajian, Ain telah melibatkan diri dalam dunia #freelancer. Kini Alhamdulillah boleh dikatakan sebagai berjaya menjadi #freelancer sepenuh masa dengan pendapatan yang konsisten. Memang tak disangka-sangka rezeki datang dalam bentuk sebegini. Alhamdulillah syukur atas rezeki yang diberi. Bekerja sebagai #freelancer sepenuh masa membolehkan Ain kemaskini blog Ain yang terbiar lama. Barulah ada masa praktikkan dunia penulisan blog. Eh macam dah lari tajuk. Ain nak cerita tentang konvokesyen ni.

Bila diimbas kembali..beberapa tahun lepas, cubaan ain untuk dapatkan segulung Ijazah Sarjana a.k.a Master bukan sekali, tetapi dua kali. Cubaan pertama ain menyambung pengajian di UiTM Puncak Alam dalam pengajian Pengurusan Maklumat. Tak sempat satu semester dah pancit. Akibat tak pandai urus masa dengan sistematik. Tapi ..Ain tak menyesal. eh. Ade la menyesal sikit. Menyesal bukan apa. Menyesal sebab tahu Ain mampu buat yang lebih baik jika masa boleh diulang semula.

Tapi. Ain tak berhenti separuh jalan. Bagi Ain berhenti belajar master pada waktu itu bukan bermaksud ain berhenti separuh jalan. Cuma pada masa itu, keadaan tidak mengizinkan ain untuk meneruskan pengajian. Ain ambil keputusan berhenti belajar, tetapi simpan niat dan azam itu dalam hati. Mungkin lain kali, mungkin lain masa. Cuba memujuk hati. Walaupun tahu kecewa, segala usaha memohon pengajian, sia-sia duit bayar pengajian, tenaga dan masa yang dibazir begitu sahaja.

Namun. Hidup ini memang tidak lepas dari andaian ekonomi - Kos Melepas. Kadang-kadang ada perkara yang terpaksa kita korbankan demi kebaikan waktu itu. Walaupun kita rasa yang kita boleh buat lebih baik dengan dugaan dan cabaran yang melanda, percayalah yang anda telah lakukan semampu mungkin dengan kuasa anda sebagai manusia biasa. #hehe Manusia kan ada kuasa membuat keputusan, kuasa pertimbangan, kuasa berunding dan macam-macamlah kuasa yang Allah bagi sebagai manusia biasa. huhuuu..

Sekarang ...Alhamdulillah. Kiranya Ain dah berjaya tamatkan pengajian Master dalam percubaan kedua dalam bidang ekonomi.

 Err nampak poyo pulak posing jubah konvo hahaa Maaf ^^



Dua tahun bertungkus-lumus menyiapkan tesis, mengambil peperiksaan yang lari bidang dari bidang asal, terpaksa bermula dari kosong, dugaan perhubungan, makin menuntut ilmu makin rasa kerdil, dan banyak lagi yang kita tidak tahu...namun semua tu, kini telah berlalu, kita hanya perlu tempuh atau redah ia dan jangan putus asa. Benar kata orang, memang payah pada mulanya, namun akhirnya nanti kita boleh lihat sendiri kemanisan dari segala ujian, cabaran yang Allah beri. Ini baru buat Master, kalau Phd ..memang lagi besar cabarannya. 

1 comment:

  1. BERITA BAIK

    Adakah anda berminat untuk mendapatkan pinjaman untuk bermula?
    Saya pengarah Nadira Muhammad Loans Limited,
    Perkhidmatan pinjaman Nadira Muhammad adalah lesen kredit pelaburan undang-undang, kami menawarkan
    Pinjaman kepada Individu dan perniagaan dan menyediakan
    Perkhidmatan dan pelaburan yang boleh dipercayai untuk tahap pelanggan / calon
    Dengan kadar faedah yang berpatutan sebanyak 2%, dengan jumlah minimum pinjaman dari
    (3000 $ / € / Rp) untuk jumlah pinjaman maksimum ($ 700 miliar $ / € / Rp) dengan
    Tempoh 1 tahun hingga 25 tahun. Hubungi kami dengan syarikat
    E-mail di: Nadiramuhammadloancompany@gmail.com

    Misi syarikat ini adalah untuk menyediakan individu dan syarikat
    Pertubuhan diri sendiri
    Memenuhi keperluan mereka, berharap dan membantu meningkatkan jiwa kita
    Dan komuniti mereka. Perlu pinjaman prom? Sekitar
    48 jam perkhidmatan penuh untuk pelanggan kami.

    ReplyDelete